Silnik czterosuwowy - definicja

czujniki przebiegu czujniki przebiegu
Silnik czterosuwowy ? silnik spalinowy o spalaniu wewnętrznym wykorzystywany w samochodach, ciężarówkach, motocyklach oraz wielu innych maszynach.
Nazwa odnosi się do czterech faz działania: wpływu powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej, sprężenia, pracy, wydmuchu spalin. Cykl obejmuje dwa obroty wału korbowego, co jest równoważne czterem ruchom posuwisto-zwrotnym tłoka w jednym cyklu roboczym.
Ponieważ suw pracy przypada na dwa obroty wału korbowego silnik czterosuwowy teoretycznie ma dwukrotnie mniejszą moc niż silnik dwusuwowy, gdzie praca użyteczna przypada na jeden obrót wału korbowego.
W praktyce jednak dobra wymiana ładunku, wyższe ciśnienie sprężania sprawiają, że moc ta jest niewiele mniejsza niż w dwusuwie. Silnik czterosuwowy ma zawsze zawory (wyjątkiem jest silnik z rozrządem tulejowym - spotykany dziś sporadycznie), przez co wymaga rozrządu - w efekcie jego konstrukcja jest bardziej złożona niż silnika dwusuwowego.
Silnik czterosuwowy nie wykazuje strat w paliwie (z uwagi na rozrząd zaworowy) i łatwiej niż silnik dwusuwowy spełnia normy czystości spalin.
Stąd obecnie zdecydowana większość spalinowych silników tłokowych pracuje w obiegu czterosuwowym - wyjątkiem są silniki najmniejsze (silniki modelarskie, do motorowerów, najmniejszych skuterów, jak i silniki największe (np. wodzikowe do napędu statków, do napędu niektórych spalinowozów) - gdzie dominuje obieg dwusuwowy.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_czterosuwowy

Samodzielna wymiana części samochodowych

Chociaż serwisowanie samochodów nie należy do zbyt tanich usług, to jednak warto przekazać nasze auto pod opiekę specjalisty.
Fachowiec, który dysponuje nie tylko odpowiednim oprogramowaniem komputerowym do zdiagnozowania przyczyny awarii, ale także często wieloletnim doświadczeniem w tym zakresie z pewnością o wiele lepiej poradzi sobie z naprawą zepsutego auta niż amator.

Co prawda wiele osób decyduje się na samodzielną naprawę auta, jednak może się okazać, że wymiana części na własną rękę może doprowadzić nawet do większej usterki w naszym samochodzie.

Wtedy koszt naprawy może być o wiele bardziej odczuwalny dla portfela, więc jest to bardzo nieopłacalne.

Parę słów o silniku Wankla

Silnik z tłokiem obrotowym ? silnik spalinowy, w którym tłok obraca się wewnątrz cylindra.
Powstało wiele koncepcji i konstrukcji. Projekt maszyny parowej z wirującym tłokiem opracował już w 1782 r.

James Watt.

Jeden z projektów silnika spalinowego z tłokiem obrotowym (patent w 1946 r.) stworzył Gustaw Michał Różycki.
Jedyną produkowaną i najbardziej znaną konstrukcją jest wynalazek niemieckiego konstruktora Feliksa Wankla (1902-1988).

Pierwszy patent Wankel uzyskał w roku 1929, a kolejny w roku 1936. Silnik Wankla po raz pierwszy zastosowano seryjnie w samochodach NSU Spider ? prezentacja miała miejsce w roku 1963 na salonie samochodowym we Frankfurcie.

W roku 1967 firma Mazda, która już w 1961 roku zakupiła licencję od NSU, zaprezentowała sportowy samochód Cosmo Sport z pierwszym silnikiem z dwoma wirnikami.

W roku 1968 do produkcji wszedł model NSU Ro 80, także z silnikiem dwukomorowym.

Kolejne modele sportowe Mazdy to model RX-7 z 1978 roku, napędzany silnikiem 1,1-litrowym o mocy 105 KM.

W połowie lat 80 XX w. Mazda zaprezentowała następne modele z silnikami o mocy 150-200 KM.
W 1991 roku moc dwuwirnikowego silnika osiągnęła 250 KM.
Ostatni model RX-8 z nowym silnikiem Renesis był produkowany w latach 2003-2012. 22 czerwca 2012 roku Mazda zakończyła produkcję modelu RX-8, który był ostatnim na świecie samochodem z silnikiem Wankla.

Tym samym skończyło się zastosowanie silnika Wankla w motoryzacji. Zaletami silnika Wankla są jego małe rozmiary, mały ciężar oraz spokojny bieg.

Jego wady w postaci małej trwałości uszczelnień i dużego zużycia paliwa ograniczyły jego wykorzystanie do samochodów sportowych.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_z_t%C5%82okiem_obrotowym.

Widok do druku:

czujniki przebiegu