Koło alternatora

Warto wiedzieć

Koło alternatora
Układy bezpośrednie można podzielić na tzw.
układy naturalne i wymuszone.
Jeżeli chłodzenie silnika powietrzem w układzie bezpośrednim występuje tylko podczas ruchu pojazdu, jak np.
w niektórych motocyklach, to wówczas układ taki nazywany jest układem bezpośrednim naturalnym. Jeśli zaś chłodzenie silnika powietrzem w układzie bezpośrednim wymuszane jest za pomocą dmuchawy (zwykle w silnikach samochodowych), to taki układ nazywamy układem bezpośrednim wymuszonym.

Cylindry i głowica silników chłodzonych powietrzem są bogato użebrowane, co ma za zadanie zwiększenie powierzchni wymiany ciepła z otoczeniem (lepsze jego odprowadzanie).

Zaletą chłodzenia bezpośredniego jest duża niezawodność systemu i brak konieczności dozoru układu.

Wadą jest stosunkowo głośna praca silnika i trudności w utrzymaniu stałej temperatury silnika w której najlepiej pracuje, zwłaszcza zimą kiedy taki silnik może być niedogrzany i latem kiedy często może dojść do przegrzania.

Przykłady pojazdów z silnikami chłodzonymi powietrzem w układzie wymuszonym: Fiat 126p, Trabant, Zaporożec,VW Garbus, VW Transporter (starsze wersje), Porsche 911 (starsze wersje), stare Skody, niektóre ciężarówki Tatra.

Przykłady pojazdów z silnikami chłodzonymi powietrzem w układzie naturalnym: większość skuterów, większość spalinowych kosiarek do trawy i spalinowych pił (chociaż tu też zdarzają się wyjątki). Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_ch%C5%82odzenia_silnika_spalinowego

Jak serwisować samochód, by uniknąć problemów?

Jak zajmować się własnym autem? To pytanie nurtuje wiele osób i nie każdy z nas wie co warto zrobić, by zapewnić swojemu atu dłuższą żywotność i bezawaryjne działanie.

Często samodzielnie sprawdzamy stan mechaniczny samochodu, jednak niedoświadczona osoba bardzo łatwo może coś przeoczyć.

Lepiej więc będzie w celu przeglądu lub czasowej kontroli zgłosić się do mechanika, który wszystko dokładnie sprawdzi i oceni, czy nie należy wymienić poszczególnych części. Dzięki temu zyskamy pewność i spokój, a także będziemy mogli bez stresu podróżować naszym samochodem. Warto oczywiście wybierać jedynie sprawdzone warsztaty, polecone nam przez znajomych, ponieważ one zapewnią nam najwyższą jakość.

Budowa i funkcjonowanie sądy lambda

Działanie sondy lambda opiera się na prawie sformułowanym przez Walthera Nernsta (równanie Nernsta).
Sonda lambda, czyli ogniwo galwaniczne zbudowane z materiału ceramicznego ? dwutlenku cyrkonu, na którym napylone są po obu jego stronach cienkie warstwy platyny, zostało opracowane pod koniec lat 60. XX wieku w Robert Bosch GmbH przez dr. Güntera Baumana.
Sondę umieszcza się w układzie wydechowym, tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami spalinowymi, osiągającymi w tym miejscu około 300 °C, a druga strona styka się z powietrzem z otoczenia. Spiek ceramiczny dwutlenku cyrkonu w temperaturze powyżej 300 °C staje się swoistym elektrolitem zdolnym do przewodnictwa jonowego.
W celu utrzymania odpowiedniej temperatury, niektóre sondy mają grzałkę.

Warstwy platyny na jego powierzchni pełnią rolę elektrod, przy czym ich potencjał elektryczny jest funkcją stężenia tlenu w gazach, z którymi się stykają.

Przy dużej różnicy stężenia tlenu po obu stronach ogniwa generuje ono siłę elektromotoryczną dochodzącą do 1 V. Napięcie generowane przez ogniwo jest przekazywane do modułu sterującego składem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Moduł ten dostosowuje na bieżąco skład mieszanki, tak aby w określonych warunkach obciążenia silnika, rodzaju paliwa i warunków atmosferycznych zapewnić jak najdoskonalszą pracę silnika i minimalizować emisję tlenku węgla.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sonda_lambda.

Widok do druku:

Koło alternatora