Pompy hydrauliczne

16 do 0,50 m?) koparki średnie (>0,50 do 5 m?) koparki wielkie (>5 m?) ze względu na napęd osprzętu mechaniczne (linowe) hydrauliczne ze względu na źródło napędu parowe ?

Pompy hydrauliczne

Klasyfikacja koparek

Koparki jednonaczyniowe można podzielić:

ze względu na rozmiary wykonywanych prac
minikoparki (do 0,16 m?)
koparki małe (>0,16 do 0,50 m?)
koparki średnie (>0,50 do 5 m?)
koparki wielkie (>5 m?)

ze względu na napęd osprzętu
mechaniczne (linowe)
hydrauliczne

ze względu na źródło napędu
parowe ? obecnie już historyczne
spalinowe ? wyposażone w silnik spalinowy
spalinowo-elektryczne ? napędzane silnikami elektrycznymi zasilanymi przez zespół prądotwórczy z silnikiem spalinowym umieszczony na koparce
elektryczne ? zasilane silnikami elektrycznymi czerpiącymi energię z sieci energetycznej

ze względu na sposób prowadzenia osprzętu roboczego:
koparki przedsiębierne, określana również jako odsiębierne ? naczynie urabiające porusza się w ruchu roboczym po krzywej płaszczyźnie pionowej w kierunku od podstawy koparki
koparki podsiębierne ? naczynie urabiające porusza się w ruchu roboczym po krzywej płaszczyźnie pionowej w kierunku do podstawy koparki

ze względu na rodzaj osprzętu:
łyżkowe ? narzędziem roboczym jest otwarte naczynie stalowe z krawędzią tnącą, wyposażone ewentualnie w klapę opróżniającą, umieszczone bezpośrednio na końcu ruchomego wysięgnika
zgarniakowe, określane również jako zbierakowe
strugowe ? wyposażone w wysuwny nóż odcinający grunt w formie strugi
chwytakowe ? wyposażone w chwytak
z osprzętem dźwigowym
z osprzętem kafarowym
z osprzętem ładowarkowym, określane jako koparkoładowarki
z osprzętem specjalnym

ze względu na rodzaj podwozia:
samojezdne:
gąsienicowe ? wyposażone w gąsienicowy układ bieżny
kołowe, określane również jako oponowe
ciągnikowe (przy wykorzystaniu podwozia ciągnika rolniczego
samochodowe (zastosowanie podwozia samochodowego)
kroczące
szynowe ? określane również jako kolejowe
pontonowe ? pływające zainstalowane na jednym lub na kilku pontonach
ciągnione, jako osprzęt montowany na innych maszynach (bezpodwoziowe)

ze względu na rodzaj nadwozia
nieobrotowe ? nadwozie nie ma możliwości obrotu względem podwozia
obrotowe ? nadwozie ma możliwość częściowego lub pełnego obrotu
niepełnoobrotowe
pełnoobrotowe ? możliwość obrotu nadwozia o dowolny kąt


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koparka_jednonaczyniowa


Budowa spycharki

Budowa spycharki gąsienicowej

Główne podzespoły spycharki gąsienicowej to:

podwozie gąsienicowe,
rama główna,
nadwozie,
układ napędowy,
hydraulika układu napędowego,
osprzęt roboczy,
hydraulika układu roboczego.

Podwozie gąsienicowe

Podwozie składa się z dwóch ram trakcyjnych o konstrukcji skrzynkowej, które wyposażone są w rolki jezdne, rolki podtrzymujące, koła napinające, koła łańcuchowe, łańcuchy gąsienicowe z płytami gąsienicowymi. Ramy trakcyjne osadzone są na czopach wałów mocowanych do tylnej części ramy głównej oraz do wahliwej belki

stabilizatora.
Rama główna

Rama główne jest to jednolita konstrukcja spawana, utworzona przez połączenie ramy przedniej i tylnej. Do ramy przykręcone zamontowane są: chłodnice, silnik, przekładnia hydrokinetyczna (zmiennik momentu), skrzynia biegów, przekładnie boczne i elementy nadwozia.
Nadwozie
W skład nadwozia wchodzą: osłony boczne, dach silnika, błotniki, zbiornik paliwa, skrzynka akumulatorów, zbiornik układu hydraulicznego, kabina z klimatyzacją, pulpity, zewnętrzna osłona ROPS (ang. Roll Over Protection Structure).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka


Samochód dla początkującego

Jaki samochód będzie dobry dla początkującego kierowcy? To pytanie, na które nie ma łatwej odpowiedzi. No bo to zależy, w dużej mierze od budżetu. Jeśli nie musimy się zbytnio ograniczać finansowo, to najlepszy będzie samochód z salony klasy B lub C. Takie auta są nowoczesne i bezpieczne (mają poduszki powietrzne, kurtyny, kontrolę trakcji, ABS, itp.), nie są zbyt dużo, więc łatwiej nimi manewrować, są też oszczędne w kwestii użycia paliwa.

Ale mało kto może sobie pozwolić na nowy samochód, zwłaszcza na start. Z pewnością lepiej nie kupować starego, sportowego samochodu. Mają takie pojazdy swój klimat, ale ich utrzymanie nie jest tanie. Do tego wymagają większych umiejętności kierowcy. Nie wspominając o koszcie ubezpieczenia auta z wielolitrażowym silnikiem.

Z używanych samochodów najlepiej kupić auta klasy B lub C, lepiej jest celować w modele nie starsze niż 10 lat. Są już przyzwoicie wyposażone - mają ABS w standardzie, często nawet poduszki powietrzne. Mają małe silniki dzięki czemu nie palą zbyt dużo, a ubezpieczenie nie będzie takie drogie. Ewentualne koszty napraw nie będą kosmiczne, bo części do takich samochodów są niedrogie (w porównaniu np. ze starym BMW).

Czasem warto zejść z ambicji. To, że samochód jest tani w zakupie, nie znaczy, że będzie tani w utrzymaniu. Trzeba wziąć pod uwagę koszty ubezpieczenia, paliwa i napraw. Dlatego lepiej wydać więcej na zakup samochodu niższej klasy, ale nowszego, niż na przykład na starą limuzynę. To po prostu nie są samochody dla poczatkującego kierowcy.



© 2019 http://c2c.org.pl/