badania mystery shopping

Metody badań marketingowych

Badania marketingowe mają na celu sprawdzeni potencjału rynkowego danego towaru, produktu czy usługi.

Metod prowadzenia i interpretacji takich badań jest wiele, ale jedynie specjaliści w tej dziedzinie mogą odpowiednio zebrać i przetworzyć dane. Dane można zbierać na przykład prowadząc ankiety stacjonarne, telefoniczne czy internetowe (co staje się coraz bardziej popularne) na zadanej liczbie ankietowanych.

Później wyniki ankiet są zbierane i interpretowane.

Firmy zajmujące się takimi badaniami maja w swojej ofercie wiele metod prowadzenia badań marketingowych i najlepiej kontaktować się z nimi w celu konsultacji i wybrania najlepszej dla naszego biznesu metody.

O normach etycznych badań Mystery Shoppera

badania mystery shopping
Ze względu na delikatny charakter badań Mystery Shopping oraz fakt, że z zasady ta metoda ma bardziej oceniać firmę, niż jej pojedynczych pracowników, ustalono surowy zbiór norm etycznych i kodeks dobrych praktyk, które w skrócie można zawrzeć w trzech punktach: Nieetyczna jest negatywna motywacja pracowników na podstawie wyników pojedynczych obserwacji (w szczególności nagana, odbiór premii czy zwolnienie z pracy).

Etyczna jest motywacja pozytywna, czyli nagrody i wyróżnienia pracowników, którzy wypadli najlepiej. Pracownicy badanej firmy powinni mieć świadomość prowadzonych badań Mystery Shopping oraz wiedzę co jest badane i w jakim celu.

W szczególność pracownicy powinni wiedzieć i wyrazić zgodę na utrwalanie ich głosu lub obrazu podczas badań z użyciem wideo lub podsłuchu oraz ustalić razem z badaną firmą, w jaki sposób materiały te będą przechowywane i niszczone.
W Polsce zasady dotyczące nagrywania regulowane są przez ustawę o ochronie danych osobowych, które w praktyce często są łamane zarówno przez firmy badawcze, jak i zlecające badania.
Źródło:

Czym jest mystery shopping

Mystery shopping to inaczej realizowanie jakichś zakupów w sklepie przez osoby do tego wyznaczone, które na podstawie tego, w jaki sposób zostały obsłużone dokonują jego oceny.
Dlatego prowadzeniem mystery shoppingu zajmują się osoby dobrze znające się na marketingu sklepowym, a jednocześnie orientujące się w tym, jaką jakość powinny posiadać określone produkty.
Dlatego miejsca przeprowadzania mystery shoppingu są bardzo różne. Może być on przeprowadzany w praktycznie każdym sklepie, wszystko zależy jedynie od tego, jakiego rodzaju sklep jest aktualnie monitorowany.

Trzeba przyznać, że fachowo przeprowadzony mystery shopping potrafi dostarczyć wielu informacji na temat jakości usług wykonywanych w konkretnym sklepie.

.

Widok do druku:

badania mystery shopping