Zawieszenie - podstawowa wiedza

wahacze vw passat wahacze vw passat
Zawieszenie pojazdu ? zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu.

Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie.

Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu.

Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą: elementy prowadzące koło ? odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia ? np.

wahacz, drążek poprzeczny (np.
drążek Panharda) lub wzdłużny, elementy resorujące (np.
resor piórowy lub sprężyna śrubowa), elementy tłumiące (amortyzator). Ze względu na budowę zawieszenie dzielimy na: zależne ? ruch jednego koła danej osi wpływa na drugie koło (np.
sztywny most na resorach piórowych), niezależne ? ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło (np.
kolumna MacPhersona), półzależne ? ruch jednego koła danej osi w niewielkim stopniu wpływa na drugie koło (np.
zawieszenia z belką skrętną lub resor piórowy poprzeczny). Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zawieszenie_pojazdu

O amortyzatorach

Amortyzator ? mechanizm, którego zadaniem jest przechwycić i rozproszyć nadmiar energii w układzie mechanicznym.
Używany jest w celu zabezpieczenia urządzenia lub operatora przed negatywnym oddziaływaniem drgań i zwiększenia komfortu eksploatacji. Ze względu na medium tłumiące ruch, amortyzatory można podzielić na: hydrauliczne, pneumatyczne, hydropneumatyczne, magnetyczne, elektromagnetyczne, cierne, powietrzne, elastomerowe, sprężynowe, gumowe. W pojazdach (samochodach, motocyklach, rowerach) amortyzatory stosuje się w celu zmniejszenia kołysania resorowanego nadwozia, oraz zapobiegania oderwaniu koła od podłoża na wybojach (tzw.
"podbicia").

Amortyzatory w zawieszeniu samochodu kontrolują pracę sprężyn tłumiąc drgania o różnej częstotliwości (szybkość ruchu amortyzatora), amplitudzie (suw pracy amortyzatora) i przyśpieszeniu (siła działająca na amortyzator).

Dzięki odpowiedniemu tłumieniu wbicia i wybicia amortyzatora ciężar masy resorowanej samochodu jest rozkładany możliwie jak najbardziej równomiernie na wszystkie koła, niezależnie od warunków ich pracy, w celu uzyskania jak najlepszej przyczepności kół do jezdni przy zachowaniu dobrego komfortu podróżowania. Im amortyzator bardziej miękki (montowany fabrycznie ? o niskich siłach tłumienia wbicia i wybicia), tym więcej energii pochłania i mniej drgań przenosi z masy nieresorowanej na resorowaną, zapewniając duży komfort podróżowania lecz pozwala jednocześnie na większe kołysanie samochodu podczas i po pokonaniu nierówności niż amortyzator twardszy (sportowy ? o wyższych siłach tłumienia wbicia i wybicia). Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Amortyzator

Bezpieczna jazda samochodem

Często nie zastanawiamy się jakie mogą być konsekwencje usterki samochodowej. Największym niebezpieczeństwem jest oczywiście awaria podczas jazdy, a jeśli się nam ona przydarzy, może to być zagrożenie dla nas oraz dla innych uczestników ruchu drogowego.
Bardzo ważne jest więc to, byśmy zawsze dbali o stan naszego samochodu i regularnie sprawdzali, czy wszystko działa w nim tak jak powinno.
Skutki awarii na drodze mogą być dość uciążliwe oraz wiązać się z różnymi niedogodnościami i wysokimi kosztami, gdy na przykład konieczne będzie holowanie.
Oprócz obowiązkowych przeglądów warto od czas do czasu poddać auto dodatkowej kontroli, co pozwoli nam uniknąć wielu niespodzianek i zapewni bezpieczne i komfortowe podróżowanie na długi czas. .

Widok do druku:

wahacze vw passat