następna strona

Układ duplex

Układ simplex ? dwa tłoczki rozpierające szczęki znajdują się we wspólnym cylinderku. W układzie tym jedna szczęka jest współbieżna, a druga przeciwbieżna. Wadą tego rozwiązania jest to, że naciski jednostkowe obu szczęk na bęben nie są jednakowe, a przez to zachodzi nierównomierne zużycie okładzin ściernych.
Zaletą jest niższa cena i prostsza konstrukcja. Układ duplex ? każdej szczęce przypisany jest osobny rozpieracz.
Szczęki w tym układzie są szczękami współbieżnymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu naciski jednostkowe obydwu szczęk są prawie identyczne, co powoduje równomierne zużycie okładzin ciernych na obu szczękach.
Wadą tego rozwiązania jest większy koszt oraz większy stopień skomplikowania układu Układ samowzmacniający ? układ simplex z zastosowanymi szczękami pływającymi.

Końce szczęk są na jednym końcu połączone łącznikem, który nie jest powiązany z innymi częściami hamulca.

Efektem tego połączenia jest dodatkowy nacisk szczęki współbieżnej na szczękę przeciwbieżna podczas hamowania.
Powoduje to zbliżone naciski jednostkowe obu szczęk. Układ duo-duplex ? układ rozpieraczy jak w układzie duplex, z tym że rozpieracze są skonstruowane jak w układzie simplex. W układach o różnych naciskach jednostkowych na poszczególne szczęki, w celu niwelacji różnic, stosuje się okładziny cierne o różnej grubości oraz o różnym polu powierzchni trącej.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Hamulec_b%C4%99bnowy

Czyszczenie wnętrza samochodu

następna strona Dokładne czyszczenie samochodu wykonywane jest na kilku etapach.
Najpierw samochód musi zostać dokładnie odkurzony.
Dzięki użyciu odkurzacza będzie można dokładnie usunąć z wnętrza samochodu wszelkie zabrudzenia i zadbać o to, że we wnętrzu samochodu nie będzie znajdował się żaden proch.
W ramach alternatywy można także zamiatać samochód.
Wprawdzie zamiatanie nie daje takiego efektu jak odkurzanie, ale bardzo dobrze sprawdza się w przypadku płaskich powierzchni znajdujących się w samochodzie.
Czyszczenie samochodu wymaga także użycia specjalistycznych środków czyszczących i myjących.
Dzięki takim środkom będzie można usunąć z wnętrza samochodu wszelkie zabrudzenia i sprawić, że samochód nabierze nowego blasku.

Rodzaje skrzyń biegów

Rodzaje skrzyń biegów mechaniczne - zmianę przełożeń uzyskuje się za pomocą przekładni zębatych.
Są to popularne skrzynie z ręczną dźwignią zmiany biegów.

Koła przekładni pozostają w ciągłym zazębieniu.

Odpowiednie przełożenie, a zatem i drogę przepływu mocy w przekładni, wybiera się poprzez system synchronizowanych sprzęgieł, sterowany drążkiem zmiany biegów. W starych konstrukcjach skrzyń biegów, które nie były wyposażone w synchronizatory, zmiana biegów była procesem wielostopniowym (tzw. "podwójne wysprzęglanie"): rozłączenie sprzęgła głównego zmiana biegu na luz i ponowne wsprzęglenie międzygaz ? chwilowe podniesienie prędkości obrotowej wału silnika w celu wyrównania prędkości obrotowych kół przekładni wysprzęglenie i wybór odpowiedniego biegu wsprzęglenie Sekwencyjne - rodzaj skrzyń mechanicznych, stosowanych w motocyklach oraz rzadziej w samochodach, w których zmiana przełożenia realizowana jest za pomocą dźwigni, mającej możliwość jednorazowo zmiany tylko o jeden bieg (w górę lub w dół). Po zastosowaniu sterowania za pomocą elektroniki, trafiły również do samochodów. Hydromechaniczne - zmianę przełożenia uzyskuje się za pośrednictwem zmiany szybkości krążenia cieczy w przekładni hydrokinetycznej i przekładni zębatej, zwykle planetarnej.
Są to zazwyczaj automatyczne lub półautomatyczne skrzynie biegów. Bezstopniowe - przełożenie realizowane jest za pomocą pasa klinowego specjalnej konstrukcji, opasującego dwie pary kół stożkowych, które rozsuwając się, lub zsuwając powodują płynną zmianę przełożenia.
Jego wartość w takiej konstrukcji może być dowolna w pewnych granicach.
Stosowane głównie w kombajnach oraz nowoczesnych ciągnikach rolniczych, a także w skuterach. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Skrzynia_bieg%C3%B3w
.

Widok do druku:

następna strona